Wat als ADHD geen stoornis is, maar een signaal? Veel kinderen krijgen tegenwoordig al op jonge leeftijd het label ADHD. Ze zijn druk, snel afgeleid, impulsief, emotioneel. Maar wat als deze symptomen niet wijzen op een neurologische aandoening, maar op iets heel anders: een zenuwstelsel dat in de overlevingsstand staat? Een zenuwstelsel dat zich heeft aangepast aan een omgeving die te veel vraagt, te weinig biedt, of simpelweg te onveilig is. Wat gebeurt er in […]
Bewustzijn in woorden
Het verborgen gezicht van manipulatie: voorbij het label 'narcisme'. Als lichaamsgericht therapeut zie ik deze patronen vanuit een ander perspectief. Niet vanuit het label, maar vanuit het mens-zijn. Overlevingsstrategieën zijn opgebouwd waarin kwetsbaarheid en zelfreflectie te pijnlijk zijn. Er is geen toegang tot het innerlijk kind Emotionele eerlijkheid voelt levensbedreigend Zelfonderzoek roept intense schaamte of woede op. Er ontstaat een soort pantser: “Het ligt aan de ander.” En dat pantser werkt zó goed, dat er nauwelijks ruimte is voor zelfinzicht – laat staan heling.
We zien het steeds vaker: jonge meisjes die verloren lijken in hun telefoons. Ze scrollen, lachen even, scrollen verder. Soms met glanzende ogen. Soms met een frons. Soms in stilte, verzonken in een wereld waar alles mooier, dunner, leuker en perfecter lijkt. En hoewel het misschien onschuldig lijkt — “ach, wij keken vroeger ook bladen” — is er iets fundamenteels veranderd. Het gaat hier niet meer om af en toe een plaatje bekijken. Het is […]
Over spiegels, misplaatste verwijten en hoe we allemaal wel eens met onze innerlijke beamer rondlopen. We maken het allemaal wel eens mee: iemand verwijt jou iets, en je denkt… huh? Maar dát doe jij toch juist? Grote kans dat je hier te maken hebt met projectie. Een fascinerend (en stiekem ook heel menselijk) psychologisch mechanisme, dat ons kan beschermen — maar ook flink in de weg kan zitten. Laten we eens kijken wat projectie nou […]
In lichaamsgerichte therapie zien we dagelijks de gevolgen van vroeg gemis aan nabijheid. Mensen die zichzelf al jong leerden "zelf te reguleren", ontwikkelen vaak overlevingsstrategieën die hun lichaam strak en gespannen houden. Vooral het bekkengebied, buik en hartstreek dragen deze vroege aanpassing.
Het is zo begrijpelijk. Je kind is moe, jij bent moe, de dag zit vol prikkels en je wilt gewoon even een momentje voor jezelf. De tv lijkt dan een uitkomst. Even een filmpje aan, zodat jij kunt koken, opruimen, of gewoon ademhalen. En soms werkt dat ook… even. Tot je merkt dat je kind na dat filmpje eigenlijk alleen maar drukker is geworden. Mopperig. Sneller overstuur. Afwezig. Of juist overactief. Mede afhankelijk van het […]
Jonge kinderen leren wie ze zijn, door de ander. Ze spiegelen elkaar, voelen elkaar, reageren op elkaar — ook als ze daar nog niet de woorden voor hebben. Dat is prachtig, maar het kan ook verwarrend worden als een kind zijn emoties niet kan reguleren of uiten, en vervolgens meegaat in het gedrag van anderen. Vaak zien we dit bij jongens in de vorm van druk, ontregelend of clownesk gedrag. Maar onder dat gedrag ligt […]
Waarom lichaamsgericht werk serieus genomen zou moeten worden Lichaamstaal, lichaamshouding, fysieke spanning – iedereen heeft er wel eens over gehoord. Maar wat als ik je vertel dat je lichaam niet alleen je emoties weerspiegelt, maar ook een sleutel bevat voor genezing, balans en persoonlijke ontwikkeling? Lichaamsgericht werk wordt vaak gezien als alternatieve therapie, maar steeds vaker wordt het erkend voor wat het écht is: een diepgaande, wetenschappelijk ondersteunde methode die het lichaam en geest daadwerkelijk […]
We kennen het allemaal. Je kind maakt een tekening, bouwt een toren of helpt met de was. En voordat je het weet, floept het eruit: “Goed zo!” Het is lief bedoeld, stimulerend, en vaak voelen kinderen zich er ook echt even trots door. Maar… is het ook helpend op de lange termijn? In mijn werk met ouders en kinderen komt deze vraag vaak terug: “Hoe moedig ik mijn kind aan zonder dat het afhankelijk wordt […]
Wat je hoofd vergeet, bewaart je lijf We leven in een wereld waarin het hoofd dominant is. Denken, analyseren, verklaren — dat vinden we betrouwbaar. Maar wat als je lijf allang weet wat je hoofd nog probeert te snappen? Wat als spanning, verdriet, en oude pijn zich niet (alleen) nestelen in je gedachten, maar in je spieren, je ademhaling, je organen? Veel mensen merken op een gegeven moment: “Ik weet het allemaal wel, maar ik […]
Als kinderen stress vasthouden die ze niet kunnen benoemen. We leven in een tijd waarin kinderen opgroeien in een wereld vol prikkels, verwachtingen en goedbedoelde stimulans. Ouders willen hun kinderen gelukkig zien, succesvol, sociaal vaardig, weerbaar. Maar ergens tussen die intenties door kan druk ontstaan. Soms subtiel, soms voelbaar als een constante onderstroom. En kinderen? Die passen zich aan. Ze willen het goed doen. Ze willen hun ouders niet teleurstellen. Maar wat gebeurt er in […]
Het is iets waar we allemaal mee te maken kunnen krijgen: gedachten die maar blijven rondwaren in ons hoofd. Of het nu gaat om een vervelende gebeurtenis, een conflict of een situatie die ons niet loslaat, het voelt vaak alsof we vastzitten in een eindeloze cirkel van herhalende gedachten. Maar wat gebeurt er eigenlijk als we vast blijven hangen in deze gedachten? En waarom kan het, in plaats van verlichting brengen, juist de klachten verergeren? […]
Iedere ouder wil het beste voor zijn of haar kind. Maar soms spelen er onder de oppervlakte oude verhalen mee — patronen, overtuigingen of onvervulde behoeften — die maken dat we als ouder (onbewust) druk uitoefenen. Bijvoorbeeld door hoge verwachtingen te stellen, te willen dat een kind ‘goed’ gedrag laat zien of ‘presteert’ op een manier die eigenlijk meer over onszelf zegt dan over het kind. En hoewel dat vaak goed bedoeld is, kan het […]
Wat je opvoedstijl zegt over jou – en wat het je kind leert over zichzelf Veel ouders vragen zich af of ze het “goed” doen. Maar opvoeden is geen toets die je kunt halen of zakken. Het is een dynamisch proces van afstemmen, bijstellen en groeien. Toch laten wetenschappelijke inzichten en ervaring in de praktijk zien dat de manier waarop we opvoeden invloed heeft op hoe kinderen zichzelf ervaren, hoe ze met emoties omgaan en […]
Een vernieuwde kijk op opvoeden, vanuit wetenschap én hart De klassieke opvoedmethodes waarin straffen en belonen centraal staan, lijken op het eerste gezicht effectief. Je kind gehoorzaamt – probleem opgelost, toch? Maar wat als we verder kijken dan alleen het gedrag? Wat als we erkennen dat onder elk gedrag een behoefte schuilgaat? En dat verbinding, begrip en emotionele veiligheid essentieel zijn voor duurzame ontwikkeling? Steeds meer inzichten uit de gedragswetenschappen én praktijk ondersteunen deze verschuiving […]
(Onderbouwing vanuit lichaamsgerichte therapie, neurowetenschap, polyvagaaltheorie en traumawetenschap) Fysiek: het lichaam wil ‘afmaken wat het begonnen is’ Wanneer een kind valt, en dit geldt ook voor onszelf, schiet het lichaam onmiddellijk in een stressreactie: spieren spannen aan, het hart slaat sneller, het zenuwstelsel schakelt over op vechten, vluchten of bevriezen (Porges, 2011). Als een kind dan direct wordt opgetild of gerustgesteld met “Stil maar, het is niks,” wordt het natuurlijke herstelproces – de biologische impuls […]